Ennen henkistä kurssia keskustelin kurssin vetäjän kanssa siitä, miten vaikeaa minulle on tuoda henkisyyttä arkeen ja lisäksi myös siitä että parisuhde on jotenkin niin vaikeaa. Jaana selitti, että korkeammasta rakkaudesta toimimalla on helpompi käsitellä eri asioita, myös tunteita, ja yleensä asiat myös luistavat silloin paremmin. Korkeammasta rakkaudesta käsin antaa vapauden itselleen ja toisille ja se tuo elämään uuden ulottuvuuden. Niin, tiedänhän minä sen.

Myöhemmin kirjoitin Jaanalle, että tiedän tämän oikein hyvin, mutta jostain syystä en halua toimia näin! Etenkään parisuhteen kohdalla. Koska en ole ollenkaan varma onko minulla enää halua rakastaa ja olla tässä.

Vielä myöhemmässä keskustelussa Jaana kysyi voisiko tuo haluttomuus ollakin sitä oman itsensä kanssa työskentelyä; ettei halua rakastaa itseään ja antaa vapautta itselleen. Niin... no ... sitähän se on!!

Miksi itsensä rakastaminen on vaikeaa? Miksi itsensä kohtaaminen on niin vaikeaa? Miksi on vaikeaa katsoa itseään, ja nähdä itsensä valo-olentona, jonka uskoo itsensä olevan? Miksi sen korkeamman rakkauden vastaanottaminen tuntuu niin vaikealta? Itseasiassa oikeampi sana olisi pelottava. Tuo kaikki on pelottavaa. Miksi itsensä rakastaminen on pelottavaa? Miksi itsensä kohtaaminen on pelottavaa? Miksi on pelottavaa katsoa itseään ja nähdä itsensä valo-olentona, jonka uskoo itsensä olevan? Miksi sen korkeamman rakkauden vastaanottaminen tuntuu niin pelottavalta?

Olen hipaissut tuota korkeampaa rakkautta. Ja pelkään niitä tunnemyrskyjä joita matkalla sisäiseen rauhaan joutuisin kokemaan. Kun toisaalta on helppo antaa asioiden vain olla näin. Ihan paska elämä mutta mitäpä siitä. Korkemmasta rakkaudesta tuleva vapaus on pelottava. Miksi? En tiedä! Siksi, että en pysty kontrolloimaan elämää? Tiedän, että muutos on aina hyväksi. Mutta silti pelkään muutosta. Pelkään etten osaa enää käsitellä elämääni jos se yhtäkkiä muuttuukin. Olenko enää minä, jos elän korkeammasta rakkaudesta käsin? Jollain tasolla tajuan, että elämällä korkeammasta rakkaudesta käsin olen enemmän minä.