Jostain syystä olen nyt viikon ajan melkein joka aamu myöhästynyt töistä noin vartin. Lähteminen on vaan ollut hidasta.

Olen tänään pohdiskellut olisiko minusta luottamusmieheksi työpaikallani. Siihen tehtävään ei liene kauheasti tunkua kun ei ole mihinkään muuhunkaan vapaaehtoiseen toimintaan. Minua toisaalta kiinnostaa, mutta toisaalta mietin riittääkö resurssit ja aika. Jos toinen tiimiläiseni olisi jälleen töissä, en ehkä edes miettisi tätä. Mutta nyt kun hän poissa, mietin tietenkin. Toiveissa tietenkin on, että hän palaa töihin jossain vaiheessa.

Sain tänään myös hassuhkon tekstiviestin. Kuopukseni eskarikaverin äiti viestitteli minulle, että hänen tyttärensä oli näyttänyt keskisormea kotiin tultua ja oli kertonut että meidän kuopus oli opettanut että se tarkoittaa hyviä asioita. Nyt minun tulisi opettaa lapselleni asian oikea laita. Ja hän toivoi ettei jouluna tule vaikkapa isovanhemmille paha mieli kun lapsi näyttää keskisormea.

Ensin tulkitsin tuon niin, että heidän tyttärensä näyttää keskaria omille isovanhemmilleen, mutta teksti oli muotoiltu niin että hän saattoi tarkoittaa myös meidän lasten isovanhempia. Jos näin oli, mikä oikeutti hänet olettamaan että tapaamme isovanhempia joulun aikana, tai edes sitä että lapsella on isovanhemmat.

Toisekseen, mikä oikeutti hänet ojentamaan minun kasvatustapoja.

Vastasin hänelle ehkä hiukan piikkikkäästi: "Hei! Olemme kyllä kertoneet lapsille ettei ole hyvä näyttää keskisormea. Mutta minun on vaikea estää sitä kun en ole paikalla ja lasten kesken liikkuu juttu että toisen käden sormi tarkoittaa minä rakastan sinua, ja toinen jotain muuta, muistaakseni haista paska. Kun itselleni keskisormi on vain sormi enkä tiedä mitä se tarkoittaa, tämän parempaan en valitettavasti pysty ellen irrota lapselta sormia. Toivottavasti te saatte paremman tuloksen lapsenne kanssa ja joulunne menee rauhallisissa ja iloisissa merkeissä. Hyvin jouluntoivotuksin, Ninni-Riikka, Miikan äiti."

Ja voin kertoa rehellisesti, että meitä kyllä nauratti tämä välikohtaus kotona, ihan lasten kanssa. Mieheni vielä näytti keskisormea alas päin ja sanoi "plop plop". Kuopus kysyi isältään "Mitäs tuo nyt sitten tarkoittaa?" johon mieheni vastasi "Se tarkoittaa: anna rahaa". Ja me ratkettiin kuopuksen kanssa nauramaan ja minä hihitin vedet silmissä "Minä varmaan saan huomenna tekstarin, että Miika on taas opettanut uusia sormimerkkejä."

Sormi on sormi, ja lapselleni on vielä harvinaisen kauniit sormet. Sen merkitys on aikuisen päässä. Menkööt täti itseensä.

Kolme päivää. Sitten alkaa vapaat!